De kwakkelende economie drukt dit jaar haar stempel op de zomerrages en vakantietrends. Mensen willen weer tot zichzelf komen. Veel geld uitgeven aan dure zomerrages hoort daar niet bij, blijkt uit een belronde langs een aantal trendwatchers.

“Luxe en status zijn uit en in een hangmat liggen of de natuur in trekken is in”, zegt Hilde Roothart, onderzoeker bij Trendslator. Zij denkt dat veel mensen deze zomer vooral gebruiken om tot rust te komen. Verkopers van barbecues en gespecialiseerde outdoorwinkels, waar tenten en wandelschoenen worden verkocht, kunnen hiervan profiteren.

Nieuwe gadgets zie je nu veel minder. Het blijft namelijk altijd de vraag of mensen zo’n nieuw product wel willen kopen. “We willen lang niet meer allemaal meteen het nieuwste type mobieltje of de nieuwste gadget”, zegt trendwatcher Adjiedj Bakas. “We hebben zoiets van: waarom moet dit? Word ik er gelukkig van? Nee.”

Volgens Bakas wordt het bezitten van producten voor veel mensen ook steeds minder belangrijk. “Gebruik vervangt bezit. Je ziet nu juist dat bijvoorbeeld huizenruil of autoruil steeds populairder worden. Echte rages of gadgets zie ik niet komen.”

Nieuwe gadget mag niet te duur zijn

Collega-futuroloog Richard Lamb weet nog wel een aantal nieuwe speeltjes te noemen. De Handtrux, een plastic robotarm waarmee kinderen zand kunnen scheppen op het strand, wordt deze zomer waarschijnlijk populair. Of met een 3d-printer gemaakte mode-accessoires om oude kleding op te leuken. Ook de Space Scooter, een nieuw soort step, maakt volgens Lamb kans om tot een hype uit te groeien.

Wat al deze producten gemeen hebben, is dat ze niet zo'n grote aanslag op de portemonnee van de consument vormen. In de ogen van Lamb mag de nieuwste gadget vooral niet te duur zijn. Bovendien moet hij makkelijk geleverd kunnen worden omdat winkeliers het momenteel niet aandurven om grote voorraden in te slaan.

Hoverboard

Internationaal is recent ook een hoverboard, een hypermodern skateboard zonder wieltjes, op de markt gebracht. Lamb gaat er alleen niet van uit dat dit hier een grote hype gaan worden. "Het is te duur en geavanceerd. Je ziet juist een trend dat vermaak dat niets kost populair wordt. Ik noem dat het 'nieuwe genieten'."

De trendwatcher verwacht dat veel Nederlanders komende maanden hun ontspanning en geluk zoeken in simpele bezigheden als breien, punniken, vissen en wielrennen. Wat betreft dagjes uit, zullen dierentuinen goed scoren. Onze favoriete vakantiebestemming ligt deze zomer vooral dichtbij huis, aldus Lamb.

Lees ook op Z24

De domste producten van de zomer van 2013

De opvallendste techgadgets voor honden

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl